2016. január 2., szombat

Óravázlat helyett

Nem vagyok pedagógus, sosem tanultam tanítási módszertant, soha nem készítettem óravázlatot - bár, amikor Adrinak segítettem angolt tanulni, azért igyekeztem tervezetten csinálni. Most viszont komolyan készülök minden foglalkozásra Ferkóval. Ez az intenzív tanítás komoly energiát szív ki belőlem.

Tegnap éjjel nem tudtam aludni. Teljesen bepörgettem magam azzal, hogy beosszam, hétköznapokon hogy fogunk tudni szervezetten tanulni, meg hogy mit is kellene egy napba belezsúfolni vagy milyen sorrendben, mennyi ismétléssel, milyen elvárásokkal dolgozzak. Hajnali négyig forgattam a fejtörőket, könyveket, fejlesztőlapokat, jegyzeteltem, terveztem. És természetesen iszonyú kialvatlanul ébredtem, bár a család hagyta, hogy 3/4 9-ig aludjak.

Ma megpróbáltam egyszerű feladatot adni Ferkónak: almákat rajzoltam, a kicsiket az egyik színre, a nagyokat a másikra kellett volna színezni. Ehhez ma nagyon nem volt türelme, úgyhogy végül hagytuk. A Logico egész jól ment reggel, de nem bírtuk túl hosszú ideig - hiába, már éhes volt.

Ebéd előtt voltunk kint kicsit levegőzni, aztán pihentünk kicsit (én aludtam is), utána viszont egészen jó második kört tudtunk csinálni. A Logico egy része nehezen ment - a koncentrálás terén voltak gondjaink. Viszont a tevékenységkártyákból Ferkó az állatosak (kutya, cica) közül kétszer hatot szépen végigmondott. Nagyon büszke voltam rá. Megpróbáltuk megismételni Lacinak is, de arra már nem volt kapható. Utána még én végigmentem az összes tevékenységkártyán, de már ő nem akart beszélgetni.

Átfutottam ma néhány tanmenetet meg iskolai nevelési tervet - sajnos konkrét óravázlatokat nem találtam a neten, így ezek önmagukban csak iránymutatásnak jók.

Találtam viszont egy jó anyagot, amit az Autizmus Alapítvány két tagja készített 2009-ben. Alapvető taneszközök vannak benne autista gyerekek számára átalakítva, hogy adaptívabbak, hatékonyabbak, kevésbé zavaróak legyenek és segítsenek nagyobb sikerélménnyel haladni a tanulásban. Az anyag itt letölthető.

Néhány dolog nekünk nem releváns, de nagyon sok értékes feladat és ötlet van benne, amit tudok majd használni. Természetesen adaptálni kell Ferkó igényeire, de kiindulásnak nagyon jó. Érdemes amúgy megnézni, hogy milyen kreatív a pedagógusi elme, ha arról van szó, hogy kis költségvetésből - vagy gyakorlatilag nullából - kell kihozni hasznos dolgokat, akkor igazán csodálatosan használ fel bármit. Ferkó ovis csoportjában is láttam cipősdobozból készült színválogató játékot. Sajnálatos, hogy ott tartunk, hogy ilyenek kellenek, ha fejleszteni akarják ezeket a gyerekeket.

készülnek a feladatok

Ma este így, miután letettük a gyerekeket aludni, még összeállítottam néhány feladatot - főleg számolás, illetve vonalhúzás-másolás témakörben. Ezek egy részét már csináltuk korábban is - mindig kell ismerős feladat, hogy legyen instant sikerélménye is a gyereknek. Ez nagyon fontos, ahogy az is, hogy kellő mennyiségű pozitív visszajelzést kapjon, megdicsérjük, ha jól csinált valamit, és nagyon türelmesen vezessük rá a válaszra, ha nem. Ez annyira hangsúlyos egyébként, hogy találtam olyan külföldi oldalt, ami 105 féle dicsérő mondatot sorolt fel, amivel jutalmazni lehet az autista gyerekeket - ez egyébként a nálunk nem túl elterjedt ABA módszer része.

Bár szerintem dicséretekhez nincs szükségem túl nagy segítségre, a neten található anyagok a fejlesztésben sokat segítenek. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése